Click Me

wtorek, 22 lipca 2014

Robić coś jak dziewczyna - czyli jak ???

W mojej rodzinie przez długi czas byłam rodzynkiem - miałam samych braci.
Pamiętam ile razy dosięgło mnie stwierdzenie od kolegów "bo jesteś dziewczyną", ile razy na dzielnicowych rozgrywkach wybierano mnie ostatnią - bo byłam dziewczyną .... To nic, że zawsze pierwsza się wyrywałam z wielką ochotą i zapałem.

Pamiętam jak przyszłam do rodziców i pytaniami - dlaczego urodziłam się dziewczynką?? Łzy też były ...
Doskonale to pamiętam.
Dzięki moim rodzicom i moim braciom szybko zmieniłam nastawienie. 
Pamiętam, że musiałam być silniejsza i wytrwalsza ... dawać z siebie 200%, zapracować na to, by mieć równy start, że będąc dziewczyną mogę grać w nogę, w kosza czy w siatkę równie dobrze .... a nawet lepiej! Że startując w zawodach mogę zwyciężyć niezależnie z kim staję na polu walki.
Dziewczyna na motorze ? Oj tak zbierali szczęki z ziemi ....

Już przy pierwszej ciąży, kiedy w końcu Gabi się ujawniła - dodam, że jeszcze przed planowaniem ciąży marzyłam o pierwszej córce - moje marzenie się spełniło ale zaraz po ogłoszeniu, że będzie dziewczynka jedna osoba "zabiła" mnie stwierdzeniem ... ooo nie udało się ? no nic może kolejny będzie chłopiec ... NO HELLO ?? Jakie nie udało się ??? A to, że dziewczynka to źle ?? Gorzej ??Zupełnie tego nie rozumiem ...

Tak, tak ja wiem mój Tata jak mu się Syn urodził to nawet gratulacje od Prezydenta dostał ... pisemną ... mnie już tak nie witali ... tz Ci państwowi ;-) kij im w oko za taką dyskryminację ...

Czy bycie dziewczyną to coś złego ?
Czy stwierdzenie "robisz coś jak dziewczyna" musi być obraźliwe ??
Owszem robimy coś inaczej.... ale wcale nie gorzej ....

I nigdy nie pozwolę by Gabi czuła się gorzej .... tylko dlatego, że jest dziewczyną.
Dlatego też u nas w domu nie ma podziału na zabawki dla dziewczynek i dla chłopców .... nie ma, że Gabi nie może pójść z Tatą do garażu i nie może pomóc przy pracach nad huśtawką ... czy przy samochodzie - chce niech pomaga - nie będziemy jej ograniczać- zamierzamy wspierać!


W ramach nowej kampanii #JakDziewczyna, Always podjął współpracę z wielokrotnie nagradzaną reżyser filmów dokumentalnych – Lauren Greenfield.

Kampania Always świetnie pokazuje podejście osób w różnym wieku do tematu i interpretacji stwierdzenia "Jak dziewczyna" . Najpierw młodzież i dorośli na hasło "biegnij jak dziewczyna" biegają jak sierotki, wymachując rękami, przeczesując włosy .... Ten mały chłopiec w filmie to mnie rozbił totalnie ;-)
Dorośli dopiero po tym, jak zostali przepytani w sprawie stereotypu poproszeni by zrobić to jeszcze raz '' jak dziewczyna'', wykonali te czynności inaczej - normalnie... Dlaczego od razu tego tak nie wykonali? Dlaczego stwierdzenie "jak dziewczyna" wywołuje takie reakcje?

Całkiem inaczej reagowały młode dziewczyny, kiedy zostały poproszone by biec jak dziewczyna, walczyć jak dziewczyna - robiły to z całej swojej siły, najlepiej jak potrafiły ...
Wiecie jak łatwo zachwiać tę pewność siebie ?? Granica jest bardzo cienka ... 

Zachęcam do obejrzenia:


 

Ja wiem, ze wiele osób nie zrozumie tematu ... - taaa kolejna reklamówka ale warto się chwilę zastanowić, zwłaszcza jak jesteś rodzicem. A jeśli jeszcze nim nie jesteś to prawdopodobnie nim zostaniesz ... Jeśli będziesz mieć córkę, zrobisz wszystko by miała równy start ...  nie pozwolisz by ktoś uważał ją za gorszą ... tak na starcie .. bo ... jest dziewczynką ...



Kluczowe wyniki badań Always na temat Dojrzewania i pewności siebie
  •  Więcej niż połowa dziewcząt (około 1 na 2 lub 56%) twierdzi, że doświadczyła spadku pewności siebie podczas okresu dojrzewania.
  •  Najniższa pewność siebie występuje u dziewcząt podczas dojrzewania i pierwszej menstruacji; na kolejnym miejscu jest rozpoczęcie edukacji w gimnazjum i liceum.
  •  Wśród Latynoamerykanek deklarowany jest najwyższy spadek pewności siebie (60%), natomiast mniej Afroamerykanek (50%) przyznało się do spadku pewności siebie, niż dziewcząt Latynoamerykańskich czy rasy kaukaskiej.
  •  Dziewczęta, które doświadczyły spadku pewności siebie podczas okresu dojrzewania, częściej oszukują, że dojrzewanie rozpoczęło się u nich wcześniej lub później niż u ich koleżanek.
  •  Rada jaką większość kobiet chciałaby przekazać młodym dziewczynkom brzmi: “nie jesteś sama” i “nie jesteś tak niezdarna, jak uważasz”.
  •  Większość kobiet (89%) pomiędzy 16 a 24 rokiem życia przyznaje, że słowa mogą ranić, szczególnie dziewczęta.
  •  Tylko 19% dziewcząt ma pozytywne skojarzenia związane ze słowami “jak dziewczyna”.
  •  Więcej niż połowa dziewcząt (57%) myśli, że powinien powstać ruch, który zmieni negatywne postrzeganie słów: “jak dziewczyna”.
  •  Cztery na pięć dziewcząt (81%) wsparłoby Always w tworzeniu ruchu, który zmieni negatywne
  • postrzeganie słów: “jak dziewczyna”.

Metodologia Badań
Badania Always na temat Pewności siebie i dojrzewanie były prowadzone przez zespół badaczy przy użyciu panelu Research Now, z udziałem 1 300 amerykańskich kobiet w wieku 16-24 lat. Wśród uczestniczek badania było 150 Afroamerykanek i 150 Latynoamerykanek. Badania rozpoczęły się 22 maja i trwały do 28 maja 2014 roku.



11 komentarzy:

  1. widziałm tę reklamę, ciekawa akcja

    OdpowiedzUsuń
  2. Hej, bardzo podobał mi się ten filmik, wydaje mi się jednak, że w PL nie jest aż tak popularne określenie "like a girl", jest gorzej - mówimy że ktoś coś robi jak BABA... jak baba z wesela np.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. myślę że to kwestia wieku ;-) w szkołach dalej się się słyszy "bo jesteś dziewczyną!" a do starszych często "no jak BABA" ;-)

      Usuń
  3. Stereotypy bywaja krzywdzace..ps. u nas z pierwsza corka byly te same komentarze..no zal;p

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zupełnie nie rozumiem o co chodzi z tym "pierwszy musi być chłopak"

      Usuń
  4. Też widziałam tę reklamę.... Bardzo nie lubię określenia "Kieruje jak baba"! "Rusza się jak baba" itp.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie znam wiele kobiet, które świetnie prowadzą auta ... ;-)

      Usuń
  5. U mnie w rodzinie niemal wszyscy są rozczarowani, że rodzą się prawie sami chłopcy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. hehehe bo dziewczynki są faaajne ... w pierwszej ciąży wszyscy mówili, że będzie chłopak ... a ja tak bardzo chciałam córkę ... tak bardzo o niej marzyłam i w 30 tygodniu Gabi się ujawniła - pierwsze co zrobiłam napad na sklepy i pokupowałam sukieneczki :-))

      Usuń
  6. Wkładając kij w mrowisko :D Bo natura kobieca jest skomplikowana. To kobiety się malują by być piękniejsze, wkładają szpile by być optycznie szczuplejsze i wyższe, wciskają się w bieliznę wyszczuplającą, robią sztuczne rzęsy i pazury. Takie kobiety się dostrzega i gdy biegną, piszą na kompie czy idą po wertepach to wygląda śmiesznie!! A facet jest prosty, dla urody czasem wciągnie brzuch i wypnie pierś :D :D :D I mamy stereotyp. Zresztą chłopakom więcej wolno, bo ich siła fizyczna jest większa od kobiecej i są przez to bezpieczniejsi (ci silniejsi) ale psychicznie nikt nie dorówna kobiecie. I podsumowując przysłowiem powtarzanym przez moją babcię "Zawsze lepiej będzie słomianemu Jasiowi niż złocistej Kasieńce"

    OdpowiedzUsuń
  7. w dzieciństwie nie sądzę, że dziewczynki są w Polsce dyskryminowane ze względu na płeć.. sytuacja wygląda zupełnie inaczej w życiu dorosłym, gdzie mężczyźni są często faworyzowani w pracy, łatwiej awansują, pomimo gorszego wykształcenia i niższych kompetencji

    OdpowiedzUsuń