Dlaczego więc przez niektórych znienawidzona?
Dlaczego tak dużo dzieci i dorosłych ma z nią problem?
Skąd to się bierze?
Matematyka jest wszędzie. Stanowi ona dużą część wczesnego dzieciństwa i małe dzieci rodzą się z nieformalnym rozumieniem matematyki. Dzieciaki wykazują większą pomysłowość, kreatywność i rozumienie prawdziwej matematyki niż dorośli. Gdzie robimy błąd w nauczaniu matematyki? Dlaczego zaczynają się problemy?
A gdyby tak poznać matematykę nie na papierze, gdyby ją tak poczuć w rękach, realnie podzielić, odwrócić, zbudować i zmierzyć.
Gdyby ta,k bawić się tą matematyką zamiast wkuwać na pamięć.
Taką formą zabawy matematyką proponuje MathRiders!
Zajęcia te stanowią doskonałe wsparcie i rozszerzenie programu realizowanego w edukacji przedszkolnej oraz szkolnej. MathRiders to metoda nauczania matematyki opracowana przez Grupę Edukacyjną Helen Doron.
Już dla 2-3-4 latków są prowadzone zajęcia MathBoards.
Dzieci to urodzeni matematycy trzeba im tylko stworzyć środowisko bogate w matematykę i pozwolić im rozwijać rozwijać matematyczne umiejętności i co najważniejsze nie można wprowadzać negatywnego podejścia do matematyki.
Przez zabawę dzieciaki ćwiczą i doskonalą swoje zdolności, poznają, sprawdzają, analizują i badają.
Bez podstaw matematyki leżymy w dalszych etapach jej nauki... niestety. Matematyka to systematyczność, to zrozumienie. Bez tego nie ma mowy by nie mieć z nią problemu co zdecydowanie nie wyklucza przyjemności z tej nauki :-) .
By stworzyć solidne podstawy zajęcia dla najmłodszych (2-4l) MathBoards prezentują następujące obszary:
* Zmysł liczbowy i działania - rozumienie liczb całkowitych i faktu, że liczby reprezentują ilość; liczenie, porządkowanie, porównywanie, ale także dodawanie i odejmowanie,
* Wstęp do algebry - rozpoznawanie, powielanie oraz tworzenie wzorów i zależności.
* Geometria i zmysł przestrzenny – rozpoznawanie figur i brył oraz opisywanie zależności przestrzennych, czytanie map, wizualizacja obiektów w przestrzeni oraz zastosowanie geometrii w rozwiązaniu zadań.
* Miary - poznawanie sposobów mierzenia i porównywania; rozumienie, czym jest jednostka, oraz rozumienie pojęć: długości, wagi, temperatury, objętości, czasu i pieniędzy.
* Analiza danych - używanie wykresów, tabel i grafów w celu organizacji, porównywania i interpretacji danych.
Nauka przez zabawę jest moją ulubioną formą przekazywania wiedzy dzieciom. Z matematyką nigdy tak naprawdę się nie lubiłam ... być może dlatego, że poznałam ją tylko na papierze ....
Matjogs to zajęcia dla dzieciaków od 4 do 11 roku życia, stosuje ona połączenie innowacyjnych pomysłów, zachęty i zabawy, aby dzieci podstawy matematyki i aby zmotywować je do kontynuowania przygody z matematyką. Mathjogs pomaga młodszym dzieciom rozwijać ich wrodzone zdolności uczenia się przedmiotów ścisłych.
Mathjogs to:
@ nowoczesne programy dla każdego poziomu wiekowego, opracowane przez ekspertów w dziedzinie psychologii rozwojowej i pedagogiki wczesnoszkolnej
@ intelektualny rozwój dziecka poprzez "gimnastykę mózgu"
@ praktyczne rozwiązywanie problemów
@ utrwalanie pojęć matematycznych poprzez gry, zabawy, śpiew, zagadki oraz łamigłówki matematyczne- to chyba najlepszy ze sposobów.
@ zastosowanie metod aktywizacyjnych i motywujących
@ swobodna, ciepła atmosfera
@ specjalnie opracowany zestaw podręczników i zeszytów ćwiczeń
@ świetnie wyszkolona kadra nauczycielska tu muszę naprawdę pochwalić Panią, która prowadziła warsztaty w Studio nie Nudno w Lublinie za anielską cierpliwość do dzieciaków.
Panie w centrum MathRiders doskonale sobie poradziły z dzieciakami o dużej rozpiętości wieku w dniach otwartych - BRAWO bo zadanie nie było łatwe :-)
@ małe grupy (6-8. osób) dzięki temu każdy ma szanse skorzystać z zajęć na lekcji.
Taka lekcja Mathjogs składa się z kilku elementów:
Gimnastyka umysłu: Tego typu ćwiczenia są szybkie, zabawne i skonstruowane tak, aby zintegrować funkcje prawej i lewej półkuli dla bardziej twórczej i skoordynowanej nauki.
Świadomość muzyki: Mathjogs wykorzystuje ścisłe powiązanie matematyki z muzyką, aby rozwijać zdolności arytmetyczne, pobudzać twórcze myślenie i dawać jeszcze więcej frajdy.
Bajki i piosenki: Bogaty świat bajek i piosenek motywuje dziecięce zainteresowanie wszystkim, co związane z matematyką. Uczniowie poznają dawne wynalazki i życie wielkich matematyków.
Zeszyty ćwiczeń: Materiały do nauki zaprojektowano specjalnie dla dociekliwych młodych umysłów Mathjogs.
Dzięki gradacji trudności zadań, budują one podstawy zrozumienia elementarnych pojęć matematycznych takich, jak liczby, kształty, wzory czy arytmetyka.
Zadania domowe: Dodatkowe zadania dla tych, którzy chcą poćwiczyć w domu (w Mathjogs zadania domowe nigdy nie są obowiązkowe). Z tego co się dowiedziałam to nikt nie unika tych zadań gdyż matematyka staje się przyjemnością :-)
Ostatnio w Lublinie wybrałam się na warsztaty MathRiders organizowane w Studio nie Nudno.
Gabrysia idąc do pierwszej klasy zadawała pytania, jakie przedmioty będą w szkole, czego będzie się uczyć i bardzo wypytywała o matematykę, dlatego też z miłą chęcią wybraliśmy się na warsztaty.
Grupka była mała, gdyż pogoda nie zachęcała do porannego wstawania ale dzięki temu i Gabi i Norbert mogli zgłębić tajniki matematyki.
Sowa Piotrek pomagała przełamać lody :-))
Byli bardzo zainteresowani poruszanymi tematami, z chęcią aktywnie uczestniczyli w wykonywaniu zajęć. Piosenka o kształtach towarzyszy nam do dzisiaj :-)
Dzieciaki zagłębiły się w tematy kształtów, zbiorów oraz liczenia. Akcentów muzycznych nie zabrakło - takie połączenie matematyki z muzyką bardzo się Gabi spodobało :-))
Po warsztatach chwila odpoczynku :-) Gabrysi zabrakło cynamonek :/
Później mieliśmy okazję wybrać się do siedziby MathRiders przy ul. Pana Balcera na LSMach w Lublinie. I tam to już dzieciaki wsiąkły na amen. Gdy zobaczyły te wszystkie pomoce w postaci, klocków, wszelkiego rodzaju zegarów, liczydeł, kart, gier (i tak mogłabym wyliczać i wyliczać), po kilku godzinach wyciągałam ich na siłę :-) nawet głód im nie przeszkadzał.
Odkryliśmy wiele fajnych zabaw i gier.
Osobiście byłam zachwycona takim zestawem samochodzików z klockami. takie wywrotki, w których trzeba ułożyć klocki o różnych kształtach by nic nie wystawało... nie jest to łatwe zadanie ;-) z pomocą najmłodszym przychodzi książeczka, która pokazuje z jakich klocków możemy korzystać przy zadaniu - taka mała podpowiedź dla najmłodszych.
Norbert zakochał się w patyczkach konstrukcyjnych - jak na małego architekta przystało :-) Siedział, składał aż powstał najpierw robot a później wieżowiec z dachem, balkonem i anteną satelitarną :-)
Jakie skupienie :-)
Gabi była zachwycona grami, tu na uwagę zasługuje gra Halli Galli
Graliśmy tak intensywnie i z takim śmiechem, że utworzyło się dookoła nas kółko ciekawych dzieciaków, co tam takiego ciekawego i śmiesznego ;-)
Dodaliśmy też kilka pozycji do naszej listy obowiązkowych pomocy do nauki w domu :-)
Gdyby mnie ktoś tak uczył matematyki to w życiu nie miałabym z nią problemów :-) a bywało różnie Zajęcia jak najbardziej polecam!! Naprawdę warto!! Matematyka nie jest taka straszna, jednak trzeba ją poznać a od czego mamy wszystkie zmysły ?? Bardzo się cieszę, że w Lublinie pojawiło się MathRiders.
Z rozmów, które odbyłam z mamami są to świetne zajęcia i dla małych i dla starszych dzieciaków, które już zaczęły uczyć się w klasach 1-3 i niestety już teraz zaczynają mieć problemy na lekcjach i dlatego rozpoczęły zajęcia w Marhriders.
Zajęcia prowadzone się w 3 punktach w Lublinie.
1) Czubach / LSM, w naszym Centrum Nauczania na Pana Balcera 6/4, Metropolitan Park - przez cały tydzień
2) Czechowie, w CS Akademos, ul. Symfoniczna 1A (przy szkole Paderewski) - w poniedziałki
3) Sławinku, w klubokawiarni FIKA (w czwartki po południu)
Na pewno warto wybrać się na warsztaty lub dzień otwarty by zobaczyć jak to wygląda, obejrzeć jak w prosty sposób można zyskać uwagę dziecka i zainteresować je tak czasem trudnymi tematami w łatwy i przystępny sposób! Z tego co wiem w najbliższym czasie takie warsztaty będą w Studio nie Nudno :-) także, trzeba śledzić ich profil na FB :-))
Mała uczennica gotowa :-))
Muszę poszukać czy u nas w mieście jest coś takiego, ja mam dwie lewe ręce do matematyki.
OdpowiedzUsuńczy to są zajęcia, które nawiązują do materiału szkolnego? Czy to jest inny zakres? Czy są jakieś książki i ćwiczenia? Możesz napisać coś więcej jak wyglądają już takie zajęcia dla dzieci szkolnych?
OdpowiedzUsuńto jest Puchacz Piotr, a nie Sowa Piotrek ;)
OdpowiedzUsuńSuper macie, że w Lublinie możecie korzystać z tego typu zajęć.
OdpowiedzUsuńRewelacyjne takie zajęcia!
OdpowiedzUsuń