środa, 20 kwietnia 2016

Jazda na rolkach - sport to zdrowie

Aktywność fizyczna jest jednym z ważniejszych punktów zdrowego rozwoju w każdym wieku.

Rok temu Ciocia Eliza uszczęśliwiła Gabrysię rolkami!! W ciągu kilku dni Gabi zaskoczyła i pięknie zaczęła już utrzymywać równowagę.

W tym sezonie śmiga niczym błyskawica.




Jazda na rolkach nie jest prosta. Wiem to z własnego doświadczenia, kiedy jako nastolatka stawiałam pierwsze kroki na rolkach, dodam, że wcześniej nie jeździłam na łyżwach :-)

Jakie mamy zalety jazdy na rolkach ??

1) Świetna aktywność dla rodziców i dziecka

Dzięki Gabrysi odkopałam w piwnicy u rodziców własne rolki (które myślałam,że już dawno przepadły). Trochę kiepskie drogi mamy dookoła ale czego się nie robi dla córki.


Rolki na nogę i jazda! Tego się nie zapomina, to jak jazda na rowerze. A upadki zdarzają się nawet najlepszym ;-)
Kupa zabawy i śmiechu! Czasem jak wracamy to aż nas brzuchy bolą - a śmiech to samo zdrowie ;-)

2)  Poprawa kondycji

Tyle się mówi, że teraz dzieciaki są mało aktywne! Że nie mają kondycji. Osobiście uważam , że w roli rodzica tkwi to by dziecko zainteresować sportem. By aktywnie spędzać czas z dzieckiem i pokazać, że jest to świetna forma spędzania czasu!

Rolki nie rolki ale ruch jest obowiązkowy!


Czy wiecie jakie jest optymalne zapotrzebowanie na ruch dziecka w wieku szkolnym ??? 

"– 60 min przy wysiłku lekkim (np. spacer, lekka praca w ogrodzie, streching), przy których zaczyna się odczuwać ciepło, nieznacznie przyspiesza się oddech;

– 30–60 min przy wysiłku umiarkowanym (marsz, jazda na rowerze, pływanie, taniec), przy których odczuwa się ciepło, wyraźnie przyspiesza się oddech;


– 20–30 min przy wysiłku intensywnym (aerobik, jogging, szybkie pływanie, szybki taniec), przy których odczuwa się zgrzanie i zadyszkę;


– szczególnie zalecane są ćwiczenia wytrzymałościowe, zwiększające gibkość oraz siłę różnych grup mięśniowych"


źródło : pediatria.mp.pl



3) Rozwija mięśnie nóg i pośladków :-))

W trakcie jazdy na rolkach pracują wszystkie duże grupy mięśniowe. Najbardziej zaangażowane są mięśnie nóg  oraz pośladków. Jeśli chcesz wysmuklić uda, łydki i nadać jędrność pośladkom - jazda na rolki.

Każdy lekarz i ortopeda Wam powie, że aktywność fizyczna ważna jest w każdym okresie naszego życia - zwłaszcza w dzieciństwie i młodości, gdyż jest jednym z kluczowych czynników warunkujących prawidłowy rozwój i zdrowie.
Przy okazji uczymy dzieci dobrych nawyków, przyzwyczajając do ruchu!

4) Poprawia koordynację ruchową

Przy jeździe na rolkach trzeba wszystko ładnie zgrać by zaraz nie leżeć na drodze. Jazda na wprost jest najłatwiejsza ;-) Jak się już utrzymasz ;-) Zakręty i hamowanie to już wyższa szkoła. Jednak wystarczy, Twój upór !!

Zobaczcie jak Gabi zabezpieczyła Norberta gdy próbował jeździć na rolkach ;-)







5) Nie obciążają stawów.

Teraz taka moda na bieganie - niestety, nie każdy biegać może .... Oczywiście jeśli mamy medyczne przeciwwskazania do biegania zawsze trzeba zapytać lekarza czy np można się przesiąść na rolki :-)

Sport odpręża, relaksuje. Dodatkowo rolki mogą nam służyć jako środek transportu np do pracy :-) czy na spacer. Pakujemy w plecak buty i np część drogi przejeżdżamy na rokach :-)



6) Spalanie kalorii

To coś dla mnie ;-) świetny trening aerobowy :-))

Niestety złe nawyki żywieniowe, cukier we wszystkim i brak ruchu czyli bardzo pospolite zwolnienia z zajęć WF przyczyniają się do problemów ze zdrowiem dzieciaków wg badań już 15 % dzieciaków w Polsce ma problem z nadwagą i otyłością. Także RODZICU !! ZAPOBIEGAJ!!!

Wracając do rolek to podczas godzinnej jazdy na rolkach jesteś w stanie spalić od 300 do 800 kalorii.

Już widzę zmagania Norba z rolkami  w wersji „street”, czyli akrobacje na ulicach i szalona jazda po rampach, murkach i poręczach, połączona ze skokami i znacznym ryzykiem - nie wiem dlaczego ;-)
Może dlatego, że sama próbowałam zjeżdżać z murków czy schodów ;-)






3 komentarze:

  1. Kiedyś miałam rolki, jeździłam notorycznie i uwielbiałam to! Teraz obiecałam córce, że kupię rolki dla nas obu i naucze ją jeździć, ale problem u nas z miejscem do jazy :(

    OdpowiedzUsuń
  2. Najważniejsze to zacząć jeździć, później już idzie coraz lepiej :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Początki są zawsze trudne, ale później ile zabawy i korzyści :)

    OdpowiedzUsuń